La dramatització és un bon mètode per aprendre de forma més lúdica qualsevol aprenentage. Per això, una de les activiats que varem realitzar a classe, i que pot ser molt útil pels infants, va ser una dramatització. Gràcies aquesta activitat hem pogut interioritzar tots els coneixements més aviat conceptuals sense gairebé adonar-nos.
La dramatització consistia en repartir-nos els personatges d'una família en la qual la mare havia tingut un ascens a la feina. Aquest ascens donava moltes més facilitats de treball i comoditats, a més d'un sou millor. L'únic i important desavantatge era que s'havia de desplaçar a Alemanya. No tota la familia estava d'acord amb la proposta de la mare, per això a partir d'aquí va sorgir un debat sobre quins eren els avantatges i inconvenients que hi ha quan es va a viure en un altre país de la UE. Els personatges eren els següents:
Mare: moltes ganes de fer aquest canvi de vida i només veu avantatges.
Abel: Fill gran, estudiant universitari, valora aquest canvi molt positivament.
Ester: Filla mitjana, no està gens d'acord amb el canvi, les amigues, l'escola... són alguns dels motius per quedar-se aquí.
La filla Petita: no opina gaire perquè no enten res, però no li sembla massa bé.
Marit: Molt preocupat per trobar feina allà, no ho acaba de veure-ho bé tot i parlar la llengua.
Àvia: No vol marxar, pensa que la seva pensió no serà la mateixa ("ni pensar-ho no vol marxar").
Aquest és un exemple que es pot triar per començar aquesta dramatització. A partir d'aquí els alumnes s'hauran d'informar sobre les condicions que tindran en un altre país de la UE. També es pot fer la dramatització amb altres temes.
A continuació exposaré un altre tema i situació que es pot treballar a partir de la dramatització:
Ens situem en una reunió de claustre d'una escola. Un dels mestres proposa a l'equip directiu i també els altres professors que es consideri la possiblitat de fer un intercani amb una escola d'un altre país d'Europa. A partir d'aquest suggeriment, s'obre un debat on alguns professors estan d'acord i d'altres no. També es poden veure mestres amb ganes de participar i d'altres que no hi participaran.
Informació per fer el debat:
Programa Comenius. Aquest programa està dirigit a la franja educativa que va des de l’educació infantil fins a la secundària. Poden participar-hi els alumnes, els mestres i el personal vinculat als centres educatius. Fins i tot els estudiants de magisteri es poden acollir a una figura anomenada “l’ajudant Comenius”, que els permet fer pràctiques en una escola europea com a ajudants ocents. En els programes Comenius, dos o més centres educatius poden treballar conjuntament un mateix tema. La manera més habitual de participar és fent servir e-twinning www.etwinning.net), un espai virtual d’agermanament entre escoles que serveix per trobar socis per a projectes, consultar els treballs que fan altres escoles i accedir a intercanvis, entre altres funcions.
Per participar en el programa Comenius hi ha dues opcions. La primera és liderar un projecte: en aquest cas la nostra escola prepara un projecte de treball i l’exposa a e-twinning per tal que ltres centres s’hi adhereixin. La segona opció és associar-nos a un tema que ens convenci, creat per un altre centre europeu. Si el treball és acceptat, la Unió Europea ens finança un viatge preparatori per reunir-nos a la ciutat del centre que lidera el projecte i iniciar el Comenius.
Posteriorment, es treballarà a través d’Internet en un projecte de col·laboració en el qual es faran servir blocs, moodle, wikis, fòrums de discussió i fins i diverses eines que ens ofereix e-twinning, sempre que ens acollim a un projecte multilateral.
Des de fa poc, han aparegut els projectes Comenius bilaterals, que són semblants als que hem descrit, però en els quals només participen dos centres educatius, i una part important del projecte és l’intercanvi entre alumnes dels centres per conèixer-se millor i practicar idiomes.
divendres, 7 de maig del 2010
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada